onsdag 13. januar 2010

Hvit jul i Mombasa

Vi spurtet inn på jernbanestasjonen etter å ha blitt forsinket av trafikk kaos. En god venn fra Mathare møter oss på perrongen, han har kommet for å ønske oss god tur til Mombasa. Jeg rakk å gi han en stor klem før jeg hoppet på toget og suste av sted til hvite strender, flotte hoteller og restauranter med haugevis av god mat og drikke.

Jeg kjente den dårlige samvittigheten komme snikende, men bestemte meg for å være takknemlig og nyte strand og luksus i noen få dager. Turistnæringen er en av Kenyas viktigste inntekter, og derfor er det på mange måter bra å støtte den. Men jeg skulle ønske alle kunne få den samme muligheten…

Mamma’s julekaker reddet julestemningen:) Det var litt vemodig å rope ”God jul!” til familien hjemme i stua fra solsenga. Meen det var ikke så galt å ligge strak ut i 40 varme, når det blåste kalt og snødde hjemme i Norge.

Romjul og nyttårshelg ble tilbrakt i Nakuru sammen med over 400 studenter på Ezra Conferanse. Seminarer og møter om korrupsjon, relasjoner og tro gav meg et større innblikk i hvordan Kenyans samfunn fungerer..
Vi avsluttet året med å synge Velsignelsen på norsk til latter og applaus, og danset inn i det nye året etter kenyanske rytmer. Artig opplevelse!!
Deretter dro vi tilbake til Nairobi og tok farvel med gode venner, og sammen med Audhild flyttet jeg til Nakuru for å delta i studentarbeid.
Trist å dra..men godt å kjenne på at jeg har fått venner for livet.
Flere bilder fra Mathare:

4 kommentarer:

  1. Hei! For en opplevelsesrik jule- og nyttårshelg!! Den kommer du nok til å huske lenge. Godt at julekakene gjorde sin misjon! Men neste jul håper vi å få feire sammen med deg! Lykke til i Nakuru!! Stor klem.

    SvarSlett
  2. Fint å lese, Miriam:)
    Håper du har finni deg til rette i Nakuru! Vi snakkes vel snart:) Siljemor

    SvarSlett
  3. Lykke til i Nakuru :-)
    Joyce

    SvarSlett
  4. Hei Miriam!
    Artig å følge med på loggen din. Lykke til i Nakuru og godt nyttår fra oss på Frosta!
    PS: Skulle hilse fra mor og Ruth.

    SvarSlett