onsdag 9. desember 2009

So this is christmas...

Første søndag i advent var vi på den norske skolen på adventsgudstjeneste. Julestemningen var på topp da vi sang julesanger og julekakene ble servert.
Hjemme i Kasarani luktet det nyslått gress. Sola varmet og ingenting minnet om advent. Bortsett fra julestjerna i toppen av myggnettingen (Tusen takk, tante Ragnhild og onkel Håkon:), en adventstake og julekrybba som står litt malplassert på nattbordet sammen med en del annet rot..
Jula skal feires ved kysten. I Mombasa!! Derfor startet jeg på malariatabletter samme søndag. Lariam. Og siden har jeg ligget i senga med en hau av bivirkninger. Svimmel, dårlig mage og rare drømmer. En pakke med knekkebrød og brunost fra Norge kom i rette øyeblikk, og har hjulpet på matlyst og humør.
Foto: Ragnhild E. O.
Det finnes lite positivt med å være syk, bortsett fra at det kunne vært verre. Jeg har ligget strak ut, kikket i taket og hørt på favoritt julesangene mine i vell en uke nå. Julestemningen har uteblitt, men jeg har fått masse tid til å tenke..
Alle sangene handler om håp og glede.
I Mathare bor familier i skur som er mindre enn soverommet mitt. Jeg har undret meg over hva som gir menneskene i slummen lyst til å leve. Svaret jeg har fått er relasjoner.
Familien min. Vennene mine.
Foto: Miriam C. L.
Det er kanskje ikke så viktig at det ikke blir snø, pinnekjøtt eller pakker under juletreet i år. Men jeg skulle ønske at mamma, pappa, broderen og hunden ikke var så langt borte. Samtidig føler jeg meg så heldig som har så mye godt å komme hjem til..
Celine Dion - So This Is Christmas:

3 kommentarer:

  1. Så kjedelig at du er sjuk Miriam..ingen mulighet for å ta malerone? Håper du blir frisk snart! Jeg lurte på adressen din der du bor nå? Når flytter du derfra? Storklem fra Siljemor:)

    SvarSlett
  2. Så koselig innlegg, Miriam :) Kan informere deg om at her på Kongsberg har det vært hvitt som på et vakkert postkort, men regnet har dessverre røvet det litt fra oss. Håper på at det vender tilbake..

    Håper du blir frisk fortere enn fortest!

    Ps: Skulle ønske du ikke var så langt borte...

    SvarSlett
  3. God bedring!
    Elsker å lese din blogg.

    SvarSlett